Maar gaandeweg is gebleken dat de aanpak op de Hollandse school nog meer voordelen biedt. Het allermooiste is dat je aan Jari en Iven kunt merken dat ze zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen leren! Jari (groep 8) regelt zijn hele eigen huiswerk. En dat is best veel. Eén uur per dag. In google calender maakt hij zijn eigen planning. De meester stuurt mailtjes met opdrachten en Jari plant ze in op de kalender en geeft ook aan wanneer een opdracht behaald is. De meester heeft inzage in de kalender. Supersysteem!
Iven (groep 6) heeft nog wat hulp nodig bij het maken van zijn huiswerk, maar vraagt daar nu zelf om. Hij moet een half uur per dag huiswerk maken. Spelling, Engelse woordjes oefenen, denkwerk, topografie en Engels lezen. Over de week verspreid. Ook hij begint in te plannen: "Mam, dan doen we vandaag Engelse woordjes en dan maak ik morgen het denkwerk". Waar ik aan het begin van het schooljaar nog regelmatig moest "vechten" als het om huiswerk maken ging, zegt hij nu tegen Maaren: "Nee, ik kan niet mee spelen na het eten, ik moet eerst huiswerk maken". En "doe die Engelse woordjes nog maar een keer, dan ken ik ze zeker". Ongelofelijk!
Hoe ze dat op school voor elkaar krijgen? Precies weet ik het niet, maar ze maken wel gebruik van een aantal principes. En die blijken dus te werken.
IPC
IPC staat voor International Primary Curicculum. Alle vakken, behalve taal en rekenen, worden binnen één thema samengebracht. Dit thema wisselt iedere keer. Maaren heeft het bijvoorbeeld gehad over voedsel, Jari en Iven over mythen en legenden en over nieuws.
Behalve de kennis die je opdoet, leren de kinderen ook vaardigheiden waar je je hele leven plezier van hebt, zoals samenwerken, verbanden leggen, zelf onderzoek doen en oplossingen zoeken voor problemen.
Startpunt is het bekijken wat je al over een onderwerp weet. Daarna ga je samen bepalen wat je wilt leren. Hierna wordt het thema op verschillende manieren uitgewerkt en vanuit verschillende invalshoeken belicht (bijvoorbeeld hoe werd het nieuws verspreid toen er nog geen moderne communicatiemiddelen waren, maar ook maak zelf een eigen nieuwsuitzending). Aan het einde van een thema wordt teruggeblikt of het gelukt is dat te leren wat je wilde weten.
Wat ik er zo mooi aan vind, is dat alle vakken met elkaar verweven worden. De kinderen leren de verbanden tussen al die dingen meteen te zien. In plaats van dat het allemaal op zichzelf staande kennis is, kunnen ze het meteen aan iets concreets relateren. Erg mooi.
SCL
SCL staat voor Structureel Coöperatief Leren. De bedoeling hiervan is om de klas een structuur te bieden waarin de kinderen goed kunnen samenwerken. Gedurende een week of 6 zitten de kinderen in een team. Iedere week hebben ze hierin een andere rol, bijvoorbeeld tijdchef of materialenchef. Iedere week zijn ze dus verantwoordelijk voor een klein stukje van de randvoorwaarden die nodig zijn voor een goede samenwerking. En dat werkt!
Daarnaast zijn er "spelletjes" om snel samen aan de praat te raken. Bijvoorbeeld zoek iemand die... Je krijgt een blaadje met verschillende manieren van vakantie vieren (skiën, strand, musea). Bij iedere manier moet je nu in de klas twee mensen zoeken die dát de leukste manier vinden. Een andere was teken een hoofd en teken daarin wat je hoofd op dit moment bezig houdt. Vertel daarna gedurende een minuut tegen je buurman wat je hebt getekend. Daarna mag je buurman zijn tekening aan jou uitleggen. Een snelle manier om even iedereen in de klas aan het woord te laten en zijn hoofd te laten leegmaken.
Doelgericht leren
Op de HSL leer je niet iets omdat dat nu eenmaal op dat moment in het boekje staat. Ook leren de kinderen niet voor de meester of juf. De bedoeling is dat de kinderen iets doen, omdat ze het zelf willen leren. De één moet meer oefenen met werkwoordspelling de ander met rekenen. Ze leren om zelf hun leerdoelen te formuleren en ze leren ook hoe ze die kunnen bereiken. Wat moet je nog oefenen? Welke materialen hebben we daarvoor? Op welke manier leer jij het best? (moet je het zien, horen of moet je er juist een liedje van maken).
Ik weet het, papier is geduldig en een blog (het moderne papier) ook. Bovendien is het erg moeilijk om in een paar zinnen een hele aanpak te omschrijven die je eigenlijk gewoon moet ervaren. Maar ik ben zo enthousiast over de aanpak hier op school. Ik zie gewoon aan mijn kinderen dat het werkt. Dus, als je denkt, goh da's interessant, verdiep je er eens in. Er is een hoop informatie (en wetenschappelijk onderzoek) te vinden op internet.
http://www.ipcnederland.nl/
http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/6152.pdf
En de kinderen? Die vinden het geweldig op school! Iven gaat fluitend naar school en Jari geeft aan dat hij op deze school echt superveel kan leren.
wij zijn trots op jullie allemaal !
BeantwoordenVerwijderenDe reactie van de kinderen zegt alles. Geweldig om te lezen.
BeantwoordenVerwijderenPiet en Antoinette